"Ni hao, hier een bericht uit Beijing" - Reisverslag uit Beijing, China van Annis Lekransy - WaarBenJij.nu "Ni hao, hier een bericht uit Beijing" - Reisverslag uit Beijing, China van Annis Lekransy - WaarBenJij.nu

"Ni hao, hier een bericht uit Beijing"

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annis

07 Augustus 2008 | China, Beijing

Dinsdag 5 augustus 2008. Bijna alle WCC deelnemers hebben vandaag een excursie naar Beijing. Vanuit het hotel vertrekken dagelijks 8 bussen om 08.30 uur, voor de verschillende excursies. 3 andere bussen dienen als pendelbussen om de mensen die ‘off day’ hebben, naar Beijing te vervoeren.

Onze groep 10 H Groen (Tjak en Emmy zitten in groep 15 L), bezoekt vanmorgen de Tiantan – De tempel van de Hemel.
2 keer per jaar ging de heersende keizer in een prachtige stoet van zo’n 100 eunuchen, hovelingen en ministers vanuit de Verboden Stad naar de Tiantan, om daar te offeren.

Daarna gaan we naar de Lama tempel (Yonghegong). In één van de vijf zalen van de tempels zien we een Boeddhabeeld van 26 meter groot, waarvan 8 meter in de grond zit (dus eigenlijk 18 meter). In deze zalen zijn Boeddhistische kunst te zien, waaronder beelden van goden, demonen Boeddha en muurschilderingen in de Tibetaanse stijl.

Emmy en Tjak (15 L) hebben een fietsriksja-tocht gemaakt door de hutong in Beijing.
Een hutong is ommuurd, en bestaat uit nauwe straatjes, waaraan kleine huizen staan, meestal slechts 1 woonlaag hoog.
Dit type woonwijk bestaat al 700 jaar en is ontstaan na de komst van Djenghis Kan. Sommige woningen in de hutong hebben slechts één of twee kamers, die dienstdoen als keuken, slaapkamer, wasruimte etc. Hier speelt het leven zich vooral af buitenshuis. In kleine groepen eten zij bij een Chinese familie.
Ook zijn ze naar de Drum Tower gegaan. Daar beklimmen ze de toren en genieten van een schitterend uitzicht over het centrum van Beijing.

Woensdag 6 augustus, staat onze 3e en de laatste wandeltocht op het programma. Vanaf het hotel vertrekken we met 3 bussen tegelijk naar de tuinen van het ‘oude’ zomerpaleis. 12 bussen in colonne naar Beijing rijden is door de politie niet toegestaan. Bovendien zal daardoor bij de start en op de wandelroutes een enorme drukte ontstaan. 4 groepen van 3 bussen vertrekken om en om, met een tussentijd van een kwartier naar het Oude Zomerpaleis (Yuanmingyuan Park). Zodra de bussen aankomen, kunnen de wandelaars met hun wandeling starten. Emmy en Tjak zitten in één van de bussen van de 1e groep.

De wandeltocht van vandaag bestaat uit 2 verschillende etappes. Als we bij de finish van de 1e etappe (Oude Zomerpaleis ) aankomen, krijgen we onze lunchpakket en worden we per bus naar het “Nieuwe” Zomerpaleis gereden. Hier vindt onze 2e wandeltocht plaats. De 1e wandeltocht gaat over een afstand van 7-8 km; de 2e over 14-15 km.

Beide wandelingen zijn hele mooie wandelingen door de tuinen van het ‘Oude en Nieuwe’ Zomerpaleis. Van het oude zomerpaleis zijn nu slechts ruines overgebleven. Tijdens de Opium oorlog in 1860 tegen de Westerse machten (Frankrijk en Engeland) werd het kasteel helemaal vernietigd. Wat nog heel is gebleven, is het labyrint. De ‘speelplaats’ van de keizer en zijn concubines.
Het terrein van het ‘nieuwe’ zomerpaleis bestaat voor drie kwart uit het Kunmingmeer.
Mooie vergezichten met veel bijzondere bruggen, tuinen en watertuinen met waterlelies van verschillende kleuren. Een echte aanrader als je Beijing bezoekt.

Als Ineke en ik starten, lopen Emmy en Tjak al enkele kilometers voor ons uit. We zijn ze niet meer tegengekomen.

De medeorganisator van deze wandelingen is de zuster wandelbond van China, de China Volkassociation (CVA). CVA zorgt voor de bemensing van de uitdeelposten, stempelposten enz..
Bij de drukke gedeeltes van de wandelroutes in beide tuinen, staat bij elke kruising van de weg of pad iemand van de CVA, die de wandelrichting aanwijst.
Dat er misverstanden ontstaan, is daarom niet uitgesloten. Op 2 punten van de 2e wandeltocht, komen de wandelaars twee keren voorbij. Bij de eerste doorkomst op deze punten, moeten we eerst een lus maken van ± 2 km.
En zo overkomt verschillende wandelaars, dat ze 2 maal dezelfde lus maken.

Ja, jullie kunnen nu zeker raden wie dat overkomen is ....... Tjak en Emmy. Extra kilometers voor ons wandeltalent. Juist in deze lus zit een klim van kleine 500 m met een stijgingspercentage van 25%.
Ook deze ‘zware’ test heeft ze met succes afgelegd.

Als ze voor de eerste keer tegen de steile helling opkijkt zegt ze: “ Bapa kami (O God) Tjak, hoe moet ik daar boven komen !”. Waarop Tjak rustig antwoordt:” Gewoon naar boven lopen”.

Als beloning voor deze geweldige prestaties ontvangt Emmy (ondanks dat ze illegaal meeloopt) ook een medaille.

• 07 Augustus 2008 - 10:00

MiMP:

zo zo ja ja die Memmie!!!
    Geniet maar van de 'overwinning'... ennneeh morgen veel plezier met de opening van de OS!
    x

• 07 Augustus 2008 - 10:22

Marjolaine:

Klasse zus Ma!!!
    - hihi, echt wel droog die opmerking van Bg Tjak -

• 07 Augustus 2008 - 11:59

AR:

Whahahahaha... a Walking Star is born...
    Ma, ben trots op jou! Volgend jaar samen de Vierdaagse??? :-)
    -x-Ar