Groeten uit Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Annis Lekransy - WaarBenJij.nu Groeten uit Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Annis Lekransy - WaarBenJij.nu

Groeten uit Beijing

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annis

04 Augustus 2008 | China, Beijing

2 augustus 2008 heeft de groep van Ine en mij een ‘vrije dag’. Zo zijn we vanmorgen om 08.30 met de OAD pendelbus naar Beijing gegaan om te shoppen. De busreis duurt gemiddeld een uur, afhankelijk van het verkeer. Door de maatregeling van de Chinese regering, die op even datum de auto’s met even nummers mogen rijden, valt de drukte op de weg reuze mee.

Tjak en Emmy hebben een excursie, die wij gisteren ook hebben gedaan Ze gaan
‘s morgens vroeg de Tian An Menplein op, om daar op het grootste plein van China foto’s te maken of gefotografeerd te worden. Daarna bezoeken ze de Verboden Stad, het keizerlijke verblijf en ook die van zijn concubines. Vanaf de Keizerlijke tuin hebben ze een uitstekend uitzicht over de Verboden Stad.
Een ‘verplicht’ bezoek aan een zijde showroom staat uiteraard ook voor de dag gepland. Aan het einde van de dag een heerlijke diner in een Kantonees restaurant.

In ons hotel is bijna elke avond live muziek op het ‘hotel plein’, het is altijd gezellig. Honderden hotelgasten, genieten hier behalve van de muziek, vooral van de goedkope Chinese bier met 3,8% alcohol. De prijs van een halve liter bier is bijna gelijk met de prijs van water (nog geen 40 Euro cent). Het is nu erg druk in de drie hotels in The Grand Epoch City. Ongeveer 2000 leden van The Olympic Orchestra, uit verschillende landen van de wereld, repeteren ’s morgens en ’s avonds op verschillende locaties in The Grand Epoch City.

30 juli de 1e dag dat we in The Grand Epoch City - Beijing zijn, krijgen we een rondleiding. In de GE City staan 3 hotels die van alle gemakken zijn voorzien.
13 jaar geleden investeerde de City Guoan Group in het bouwen van de Grand City Epoch, helemaal naar voorbeeld van de oude stad Beijing uit de tijd van Ming en Qing dynastie. 9 poorten binnen de stad, een muur om de stad (5 km)
met 7 poorten, 22 torens, keizerlijke tuinen, theehuis , Boeddhistische tempel enz....

Omdat grote groepen gasten zijn gekomen, wordt vanmorgen 3 shows gegeven. Precies om 09.00 uur begint de 1e show. Helemaal in de stijl uit de Ming en Qing dynastie, komt de keizer met zijn hof inclusief de vrouwen uit de concubines buiten de stad om zich aan het volk te tonen.
2e show een uur later een geweldige acrobatenshow op stelten. Eveneens de 3e show een spectaculaire opkomst van de keizer en zijn hof.

De dag van de ‘muur’
31 juli 2008.
Op deze dag staat een wandeling in de tuinen van de zomer- en winterpaleis gepland. Tijdens een ingelaste info-avond de avond ervoor zei Henk de marsleider: “de wandeltocht van morgen, in de tuinen van de zomer- en winterpaleis, gaat niet door” Iedereen is teleurgesteld. “In plaats daarvan, gaan we morgen de Chinese muur bedwingen”. Om veiligheidsreden mogen we op 6 augustus niet in Simatai en de op de muur wandelen. De Olympische fakkel komt dan langs dit deel van de muur voorbij, waardoor de wegen dan worden afgezet.
Na een zware onderhandeling van de wandelorganisatie en Nederlandse ambassade met de Chinese overheid, krijgen we de toestemming om vandaag, de 31ste juli de Muur te bedwingen.

Een natuurtalent.
1e deel van de wandeltocht: wandelen in Simatai en op de Chinese Muur over een afstand van ± 8 km.
Zoals jullie natuurlijk in de Telegraaf (1 augustus) hebben gelezen, is de Chinese Muur Oranje gekleurd. Bijna alle wandelaars hebben oranje shirt aan. Inclusief Emmy !! Zij wil niet in het hotel alleen blijven en besluit om mee te gaan. Emmy: “Als die oude vrouwen dat kunnen, dan kan ik het ook”

Waar we bang voor zijn is de regen, dan kan het erg glad zijn op de muur. En ja hoor, we starten in de regen. Gelukkig duurt het niet erg lang, zodat de muur wel redelijk te belopen is. Vanaf de start in Samatai tot aan de muur is ongeveer 3 km klimmen. Na 3 kwartier, zien we Emmy niet meer, ze is ons vooruit gelopen en tot de finish zijn we haar niet tegengekomen. Ondanks de regen, kunnen we redelijk goed op de muur lopen, echter je moet goed kijken waar je je voeten neerzet. Sommige delen van de muur zijn de treden 30 tot 40 cm hoog. Vooral bij het afdalen is het uitkijken geblazen. Als we de finish bereiken, staat Emmy lachend op ons te wachten.... een nieuwe ster is geboren.... dat wordt een tripleroom bij Van der Valk – Cuijk.

2e deel van de wandeltocht (8 km) doen we 2 uren later om en in de Grand Epoch City. Waarvan we een deel op de muur van de GE City wandelen.

Gisteren, 3 augustus zijn wij (Ine en ik) op excursie geweest naar Fragrant Hill. Een keizerlijke tuin op één van de 7 heuvels in de omgeving van Beijing. Daarna zijn we naar de Silkstreet geweest. In de Silkstreet kan je bijna alles kopen, van een poppeje tot en met een computer. Je moet hier altijd afdingen. Met een spetterende acrobatenshow in het Beijing Theater besluiten we deze dag.

Tjak en Emmy hebben een vrije dag. Vandaag 4 augustus is het omgekeerde...

Het gaat heel goed met ons, we genieten elke dag weer met volle teugen. Elke avond komen Emmy en Tjak bij ons op de thee, koffie en pinda's, om de afgelopen dag door te nemen..
Tot slot bedankt voor jullie reacties en SMS-en

• 04 Augustus 2008 - 18:28

Bar:

Gave foto's pap!!!!! Veel plezierrrr kusjes voor jullieeee!!!

• 04 Augustus 2008 - 18:28

Bar:

hahahaa Leuk met Jack op de foto!!!!!!!!

• 04 Augustus 2008 - 20:49

Ar:

Leuke foto van tante Ien met oom Jack!!!! ;-)

Enne.....
    MAMA EMMY ROCKS!

xx Ar

• 05 Augustus 2008 - 07:34

Mi:

Hahahahahaha ik heb gelachen zo op de vroege morgen!! Jackiiiieeee ging er ook echt voor staan he?? :)
    Ennehh te gek walkin' Memmie!
    xMi

• 05 Augustus 2008 - 09:16

Mar:

Idd, echt wel lachUH om Sjaaak zijn houding!!!! hihi. Leuke foto siss!!! xxx